홈 > Barki motorowe > Silnik typu 6NVD24 |
Opis silnika SKL typu 6NVD24 | |
Opis silnika SKL typu 6NVD24 stosowanego na polskich barkach motorowych BM500 Nadesłał Mirosław Rajski
Silnik ten, obecnie już nie produkowany, powstał w VEB Schwermaschinenbau Karl Liebknecht w Magdeburgu. Barki motorowe z silnikami SKL budowała Wrocławska Stocznia Rzeczna w latach ca. sześćdziesiątych/siedemdziesiątych. Diesel NVD24 jest czterosuwowym silnikiem wysokoprężnym, rzędowym, niedoładowanym, pojedynczego działania, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i pośrednim systemem chłodzenia. Pracuje na zasadach ogólnie przyjętych dla silników czterosuwowych. Na polskich barkach motorowych stosowana była wyłącznie wersja sześciocylindrowa. Skrzynia korbowa i blok cylindrowy silnika zostały połączone za pomocą ściągów w jedną całość. Każdy układ ma oddzielną głowicę cylindrową z jednym zaworem wlotowym, wylotowym, rozruchowym, bezpieczeństwa oraz wtryskiwaczem. Przewidziana jest także możliwość zainstalowania głowiczki ładującej. Każda ze stron silnika ma swoją nazwę, i tak: a) "Strona sterowania", jest to przednia strona wzdłużna. Tutaj znajdują się, wał rozrządu, napęd zaworów, pompy paliwowe z listwą regulacyjną, rozdzielacz powietrza rozruchowego, zawory rozruchowe, awaryjne stanowisko manewrowe, tablica manometrów, zbiorniczek przelewowy paliwa i napędzana poprzez zestaw pasków klinowych prądnica. b) "Strona koła zamachowego", jest to strona odbioru mocy, tzn. rufowa strona czołowa. Tutaj znajduje się napęd rozrządu z kołem pośrednim i regulator obrotów. c) "Strona wydechu" leży naprzeciwko strony sterowania. Znajduje się tu kolektor wydechowy, króćce ssące powietrza, chłodnica oleju z filtrem oleju, zawór do regulacji ciśnienia oleju, oraz sonda olejowa. d) "Strona pomp". Tutaj znajdują się: zębata pompa olejowa, tłokowa pompa chłodzenia zewnętrznego i zenzowa, wirnikowa pompa chłodzenia wewnętrznego, napęd pomp, ręczna pompa tłokowa smarowania wstępnego, wlew oleju, filtr paliwa oraz wyjście do napędu pomocniczego (u nas: pompy wodnej ogólnego użytku). Dane konstrukcyjne silnika 6NVD24 - liczba cylindrów -- 6 - średnica cylindra mm 175 - skok tłoka mm 240 - pojemność skokowa jednego cylindra dm³ 5,78 - pojemność skokowa całego silnika dm³ 34,68 - stopień sprężania -- 14,85 - kolejność zapłonu silnika prawoobr. -- 1-2-3-6-5-4 - kolejność zapłonu silnika lewoobr. -- 1-4-5-6-3-2 - luz zaworowy silnika zimnego mm 0,4 Dane eksploatacyjne silnika 6NVD24 - moc użytkowa KW/KM 110/150 - obroty nominalne obr/min 750 - przeciążenie 110% KW/KM 122/165 - przy obrotach obr/min 775 - średnie efektywne ciśnienie w cylindrze, ciśnienie spalania kp/cm² 5,2 - średnia prędkość tłoka m/sek 6 - ciśnienie sprężania kp/cm² 38+-3 - maksymalne ciśnienie spalania, ciśnienie w momencie zapłonu kp/cm² 55-3 - ciśnienie otwarcia zaworu bezp. kp/cm² 65+3 - maksymalne przeciwciśnienie spalin mm sł. wody 200 - temp. spalin za cylindrem przy 100% obciążenia °C 420+34 - temp. spalin za cylindrem przy 110% obciążenia °C 510 - zużycie paliwa g/KWh 247+12 g/KMh 182+9 - ciśnienie wtrysku kp/cm² 300-20 - zużycie oleju smarnego g/h 390-429 - pojemność oleju smarnego maks. dm³ 50 - pojemność oleju smarnego min. dm³ 35 - ciśnienie oleju przy obr. maksymalnych przed filtrem kp/cm² 5 za filtrem kp/cm² 2,5+0,5 - ciśnienie oleju przy obr. minimalnych kp/cm² min. 1,0 - ciśnienie otwarcia zaworu bezp. na pompie olejowej kp/cm² 6+-1 - maksymalna temp. oleju smarnego dla silników: z łożyskami z białego metalu °C 60 z łożyskami z powłoką galwaniczną °C 75 - wydajność pompy olejowej m³/h 2 - maksymalne ciśnienie wody chłodzącej w obiegu wewnętrznym kp/cm² 1,2 - ciśnienie otwarcia zaworu bezp. na tłokowych pompach obiegu zewn. kp/cm² 4 - maksymalna temp. wody chłodzącej obiegu wewnętrznego °C 85 - maksymalna temp. wody chłodzącej obiegu zewnętrznego °C 55 - wydajność pompy obiegu zewnętrznego m³/h 4,4 - wydajność pompy obiegu wewnętrznego m³/h 7,2 - ciśnienie rozruchu, max. kp/cm² 30 min. kp/cm² 12 - odprowadzona ilość ciepła: przez wodę chłodzącą kcal/KWh 750 przez olej smarny kcal/KWh 40 Dane te pochodzą z Dokumentacji Techniczno - Ruchowej silników NVD24. Magdeburg, 1957 (późniejsza aktualizacja jest uwzględniona). |
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
|