Pchacze, barki, pasażerki.....

Żegluga szuwarowo-bagienna ;-)

Home > Holowniki i barki holowane > H.P. Dolny Śląsk

„DOLNY ŚLĄSK”

„DOLNY ŚLĄSK”

 

POPRZEDNIE NAZWY: ex. „NANKIER” ex. „FRANZ”, ex „HANSA”.

TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY TYLNOKOŁOWY

ROK BUDOWY: 1925

STOCZNIA: Gebrüder Sachsenberg, Rosslau/Elbe. [Niemcy]  NR. BUD.:864

 

 

DANE TECHNICZNE:

1925 r.

długość całkowita: 55,40 m; szerokość całkowita: 8,09 m; zanurzenie: 1,25 m.

nośność: 127,56 t.

1960:

długość całkowita: 55,41 m; szerokość całkowita: 8,16 m; wysokość burt: 2,47 m; wysokość całkowita: 3,30 m; zanurzenie: 1,38 m.; nośnośność: 129 t

SILNIKI GŁÓWNE:

1 maszyna parowa leżąca trzy cylindrowa potrójnego rozprężania prod.: Gebruder Sachenberg, Rosslau/Elbe o mocy 620 KM; rok produkcji: 1924

KOTŁY PAROWE:

2 kotły parowe płomieniówkowe prod.: nieznana z nazwy firma w Aalborg [Dania] o ciśnieniu roboczym 16 atm. rok produkcji 1953; numery budowy : 1237 i 1238.

INNE DANE:

materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal

kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.

napęd; tylne stalowe koła łopatkowe zblokowane; prędkość: 14 km/h.; załoga: 9 osób

PORT MACIERZYSTY: Wrocław

ARMATOR: P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.

NUMERY REJESTRACYJNE: BSR Hamburg 13966 [1925];  358 – [1953]

 

RYS HISTORYCZNY

 

  Zbudowany w 1925 r. na zamówienie Augusta Alberta Dames z Hamburga. Nazwany „HANSA”. W lipcu 1926 kupiony przez Emanuela Friedlander & Co, Breslau. Zmienił nazwę na „FRANZ”. Od 1930 roku w Schlesische Dampfer Compagnie-Berliner Lloyd, Berlin. Prawdopodobnie zatopiony na Odrze w okolicach Frankfurtu w 1944 roku. Podniesiony w 1946 roku przez radziecki Epron, zatonął ponownie podczas holowania. Wydobyty przez ekipy administracji wodnej został odbudowany. Nazwany „NANKIER[1] pływał w Polskiej Żegludze na Odrze S.A., we Wrocławiu. Często wykorzystywany był też jako statek pasażerski np. podczas propagandowej Wystawy Ziem Odzyskanych we Wrocławiu w 1948 roku. Od 1949 roku już jako „DOLNY ŚLĄSK” w Państwowej Żegludze Śródlądowej we Wrocławiu. Od 1951 roku w P.P. Żegluga na Odrze we Wrocławiu. Pływał do 1967 roku. Następnie złomowany. [kiedy ?., gdzie ?.]

 

© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 20 luty 2007.

 

 



[1] ur.1270 r. zm.1341 r. polski duchowny katolicki w latach 1320 – 1326 biskup krakowski, w latach 1326-1341 biskup wrocławski. Zwolennik polityki Władysława Łokietka. Sprzyjał obrońcom polskości na Śląsku. W 1337 roku wyklął króla Czech Jana I Luksemburskiego.

TITLE  +   - 
FILE NAME  +   - 
DATE  +   - 
POSITION  +   - 
Dolny_sląsk2.jpg
"Dolny Śląsk"783 viewsDwukominowy potężny "Dolny Śląsk" na Odrze. Nadesłał; Waldemar Danielewicz.
DŚlask21.jpg
W porcie717 viewsTo były czasy w porcie stoją: w tyle: "Radgost" obok "Dolny Ślask" i barka bez napędu "Ż 5034", płynie Ścibór. Z przodu prawdopodobnie "Ślask". Nadesłał; Waldemar Danielewicz
FranzDSlask.jpg
"Franz"629 viewsPrzyszły polski "Dolny Śląsk" tu na fotografii jako "Franz". Zbiór: Hans Rindt, nadesłał:Waldemar Danielewicz
Holownki_parowe_w_porcie_Nowa_Sol__1960_r_.jpg
Holowniki parowe w porcie Nowa Sól 1960 r.837 viewsNadesłał Janusz Fąfara,
dziękuję.
1 comments
HPDOLNYSLASK.jpg
Plan H.P. Dolny Śląsk687 viewsNadesłał Janusz Fąfara,
dziękuję.
H_P__Dolny_slask.jpg
H.P. Dolny Śląsk740 viewsNadesłał Janusz Fąfara,
dziękuję.
Odra_fot__StalmachMR.jpg
Odra fot. Stalmach605 viewsNadesłał Mirosław Rajski
Dziekuję
 
7 files on 1 page(s)